mama en afspraak bij het moeder & kind centrum - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van meike vingerhoets - WaarBenJij.nu mama en afspraak bij het moeder & kind centrum - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van meike vingerhoets - WaarBenJij.nu

mama en afspraak bij het moeder & kind centrum

Blijf op de hoogte en volg meike

23 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Zoals de titel al zegt ben ik mama en heb ik een afspraak gehad bij het moeder & kind centrum. Maar hier zal ik later meer uitleg over geven.
Ik ben nu al een aantal weken hier en kan dus ook al wat meer over mijn werk vertellen.
Op het internaat waar ik werk wonen in totaal 43 dove kinderen. Deze kinderen zijn onderverdeeld in 4 groepen. Jonge meisjes, oude meisjes, jonge jongens en oude jongens. Ik werk op de groep met de jonge meisjes. Ze zijn hier tussen de 7 en 13 jaar. Het jongste meisje is hier pas vanaf oktober en moet helemaal vanaf 0 beginnen met gebaren leren, maar ook leren lezen en schrijven. Ze komt ver uit het binnenland en is nooit eerder naar school geweest. Ze zit nu in een klas met leeftijdsgenoten, maar loopt ver achter qua ontwikkeling. Ook accepteert ze geen hulp van blanke, omdat ze deze mensen niet gewend is. Ik probeer haar vertrouwen nu te winnen tijdens de ontspanningsactiviteiten en hoop zo uiteindelijk haar hulp te kunnen bieden bij het leren.
Mijn werkdagen waren eerst van 12 tot 17:30.
We aten samen warm met de kinderen als ze om 12:30 uit school kwamen, hebben wat vrije tijd en dan is het tijd voor huiswerk. Ik begeleid de kinderen hierbij en leer ze gebaren, vingerspellen, lezen en schrijven. Erg leuk om te doen en ook voor mij erg leerzaam, gezien de verschillen in Nederlandse gebaren en Surinaamse gebaren.
Gesprekken tussen de kinderen onderling kan ik niet volgen, maar 1 op 1 met een kind komen we er samen goed uit.
Bij mij op de groep werkt ook een Belgische stagiaire wat erg leuk is. Ik ondersteun haar bij de uitvoering van haar schoolopdrachten en samen bedenken wij de dagindeling.
Vanaf deze week mogen wij niet meer mee-eten en beginnen we dus pas om 14:00 uur en hoeven we maar tot 16:00 Eigenlijk alleen voor het huiswerk. Tot nu toe doen we ook hierna nog een leuke activiteit als knutselen of een spelletje binnen of buiten en blijf ik dus vaak wel wat langer. Tijdens het knutselen vinden de jonge kinderen het lastig om eigen initiatief te tonen en iets naar eigen wens of invulling te maken. Ze kijken bij de grote af en maken dat na of vragen of wij het willen doen. Gisteren heb ik wel een meisje kunnen stimuleren om geheel naar eigen invulling een vlinder in te kleuren.
Het is dus weinig werk en daarom heb ik een afspraak gemaakt bij het hoorcentrum. Vanuit Nederland heb ik al contact met Shimona van het hoorcentrum gehad, omdat ik haar zou kunnen ondersteunen bij gehoorscreenings bij pasgeborene. Ze had alleen toch geen werk voor me, maar ze heeft wel een collega in het ziekenhuis op de babyafdeling die terug komt van zwangerschapsverlof en die een flinke achterstand heeft mbt het invoeren van testresultaten van de gehoortests.
Hier kom ik bij het 1e deel van mij titel. Ik vond dit wel een leuke titel om jullie op het verkeerde been te zetten gezien al jullie opmerkingen over halfbloed kindjes die ik maar mee terug moest nemen.
Vandaag ben ik in het ziekenhuis naar het moeder & kind centrum geweest om te kijken wat ik voor deze mevrouw kan betekenen. Ze is erg blij met mij en vanaf 14 maart (eerder kan niet ivm bezoek van pap en mam hier) ga ik haar dus ondersteunen bij het invoeren van de gegevens en de moeders bellen die niet op de afspraak zijn gekomen om ze te overtuigen of ze alsnog een gehoortest willen doen.
Ik heb veel informatie gekregen en een rondleiding over de gehele babyafdeling en ik ben benieuwd hoe dit gaat bevallen (leuke woordspeling)
Het 1e deel van de titel komt omdat ik hier tot huismoeder ben omgedoopt. Ik woon met 3 andere in een benedenwoning. Aangezien ik de enige ben die al gewend is om op zichzelf te wonen, ik de oudste ben en ik hier al een poos ben en dus best tips enzo kan geven ben ik nu mama. Ook de andere 3 jonge vrijwilligers die in het internaat wonen noemen me ondertussen mama. De 2 oudere dames doen er niet aan mee gelukkig ;)
De vrijwilligers zijn tussen de 19 en 23 en 2 dames van 56. Ik woon met 1 stelletje en nog 1 meisje. Verder hebben we nog 1 jongen en zijn de rest allemaal meiden.
Het klikt erg goed met zijn alle en komend weekend gaan we naar een 2-daags evenement Springbreak genaamd. Hier gaan we in teamverband verschillende opdrachten op sportgebied uitvoeren. Zo hopen we elkaar beter te leren kennen.
Het bevalt me allemaal erg goed en kom voorlopig dus ook echt niet naar huis.
Maandagavond komen pap en mam aan en vertrekken we bijna meteen de jungle in voor 3 dagen. Ik ben benieuwd hoe ze dat bevalt.

Edit: dit verslag heb ik getypt voordat ik moest werken. Vandaag heb ik het meisje wat geen hulp van blanke accepteert helemaal mogen helpen bij haar huiswerk. Ze vroeg er zelf om en deed super goed haar best. Ik ben trots

  • 23 Februari 2016 - 20:23

    Desiree :

    Haï

    Leuk om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
    Fijn dat je het daar goed naar je zin.
    je hebt wel ideale werktijden.
    Nog veel succes en plezier mama hihi

    Gr. Desiree


  • 24 Februari 2016 - 19:57

    Tini:

    Hoi Meikje Fijn dat het werken dan toch van de grond komt, maar ja nu bijna vakantie, want komen er aan.
    We vinden het spannend, nog nooit zo'n reis gemaakt. Maar we hebben er zin in.
    Tot gauw

  • 25 Februari 2016 - 13:05

    Anneke Van Goor:

    ha die Meike, wat een leuk verslag weer! Ik was afgelopen maandag bij je ouders en heb héérlijk met Bean gespeeld, wat een leuk beestje! Wij wensen je alvast véél plezier met papa en mama. Groetjes uit Haarlem!

  • 28 Februari 2016 - 21:22

    Rens:

    Ha Meik,
    Klinkt allemaal goed. Fijn dat je door eigen initiatief je nog extra nuttig kan maken.
    Veel plezier met pa en ma komende week. Doe voorzichtig met ze he :).

  • 06 Maart 2016 - 14:51

    Jeanne Van De Pas:

    Hoi Meike,

    Wat leuk om je ervaringen te lezen. Door de foto's en video's krijg je nog een beter beeld.
    Ik hoop dat je nog wat fijne werkervaringen opdoet, want daar was het toch ook om begonnen. Veel plezier samen met je vader en moeder. Leuk dat ze gekomen zijn. Dan hebben ze ook een goed idee waar je woont en wat je doet.
    Ik blijf je volgen.

    Groetjes,

    jeanne van de pas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

meike

Actief sinds 26 Sept. 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 13032

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 18 Juni 2016

Suriname

20 September 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis West-Australië

11 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

rondreis Maleisië

25 September 2011 - 10 Oktober 2011

rondreis Bali en Lombok

14 Oktober 2010 - 03 November 2010

Rondreis Costa Rica en Panama

Landen bezocht: