pap en mam op avontuur - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van meike vingerhoets - WaarBenJij.nu pap en mam op avontuur - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van meike vingerhoets - WaarBenJij.nu

pap en mam op avontuur

Blijf op de hoogte en volg meike

12 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

En een avontuur was het. Nog nooit eerder hebben ze een reis als nu naar Suriname gemaakt. Maar ze zijn weer een belevenis rijker.
Maandag 29 februari landde ze om 16:45 op vliegveld Zanderij. Ik ben ze op gaan halen en was er om 17:30 waardoor ik maar 5 minuten heb hoeven wachten voor ze door de douane waren. Met zijn 3e in de taxi voor de rit van bijna 1,5 uur naar Paramaribo. Ik ben nog meegegaan naar hun guesthouse en daarna is de taxi via mijn huis naar Zus&zo gereden waar we wat gegeten en gedronken hebben en toen waren pap en mam toe aan hun nachtrust.
Dinsdag begon echt het avontuur. Voor 3 dagen gingen we de jungle in. Om 10 uur stonden we netjes klaar op de afgesproken plek, toen er een telefoontje kwam dat Dion, de gids, geen benzine had. Het kan hier nogal eens voorkomen dat er geen benzine is geleverd en dat er dus nergens getankt kan worden. Gelukkig was er nog een auto beschikbaar die wel nog benzine had. Hiermee zijn we opgehaald en naar Dion gebracht en met deze auto zijn we naar onze eerste overnachtingsplek gereden. In de middag kon er weer getankt worden en zijn de auto’s weer omgewisseld zodat Dion gewoon met zijn eigen auto de trip kon doen.
We hebben overnacht bij Carolina, een mooi rustig plekje aan de Suriname rivier waar verder helemaal niemand was. Hier hebben pap en mam hun eerste nacht in een hangmat doorgebracht. Na het eten zijn we nog met de auto opzoek gegaan naar dieren en hebben we verschillende beesten gespot. Hierna lekker slapen was de bedoeling, maar ik hoorde steeds iets lopen en het was dichtbij. Na een aantal keren met mijn zaklamp gezocht te hebben zag ik uiteindelijk dat het een grote rat was die in onze vuilniszak was gekropen.
De volgende dag reden we verder om uiteindelijk te stoppen op een mooie plek waar we over de jungle heen keken. ’s Avonds ook weer op beestenjacht en hierna een kampvuurtje waar we marshmallows op geroosterd hebben en pap en ik nog even gezongen hebben en ook hier sliepen pap en mam weer in de hangmat en ik sliep op de grond.
Donderdags zijn we naar Berg en Dal gereden en heb ik een canopy tour heb gemaakt (kabelbaan) Hierna nog een stop bij het stuwmeer om eind van de dag weer terug in Paramaribo aan te komen.
Vrijdag hebben pap en mam samen doorgebracht en zijn ze de stad in gegaan. Ik ben gaan zwemmen met mijn huisgenoten en ’s avonds hadden wij skyline poolparty waarvoor we kaarten hadden gewonnen op Springbreak. Het was een super leuk feest.
Op zaterdag stond er weer een trip gepland. Dat dachten we althans. Netjes om 8 uur ’s morgens stonden wij klaar voor een trip naar Brownsberg. Tot half 10 hebben we staan wachten, maar er is niemand op komen dagen. Ik heb verschillende pogingen gedaan om de organisatie te bereiken, maar niets lukte. Blijkbaar was er iets verkeerd gecommuniceerd naar de gids. Aangezien dit ons humeur een beetje verpeste en ik nog brak was van het feest van de avond ervoor heb ik ervoor gekozen naar huis te gaan en zijn pap en mam gaan fietsen. Ondertussen hadden ze geregeld dat we de volgende dag via een andere organisatie een dagje naar Brownsberg konden samen met Kas en Free bij mij uit het huis.
Dus zondag alsnog naar Brownsberg. Weer vroeg op en nu vertrokken we stipt om 8 uur. Onderweg nog gestopt bij een markt en na flink gehobbeld te hebben op de weg, kwamen we aan op Brownsberg. Hier hebben we een flinke tocht naar een waterval gemaakt. We konden kiezen uit een lange of een korte tocht. We hadden voor de lange tocht gekozen. Het was warm en flink dalen dus goed voor de kuitjes. Bij de waterval aangekomen lekker even gezwommen en toen weer terug omhoog geklommen. Op de kruising voor weer terug of naar de andere waterval stemde we met zijn alle in om toch ook nog naar de andere waterval te klimmen. Na nog een flinke afdaling kwamen we bij de 2e waterval aan waar we nog even uitgerust hebben. Zwemmen kon hier niet echt goed. Na een flinke klim kwamen we weer moe maar voldaan terug boven en waren we best trots dat we beide watervallen bezocht hadden, want er zijn niet veel mensen die beide watervallen bereiken.
Terug naar huis was het erg stil in de bus, want iedereen was flink moe.
Op maandag hadden we weer een trip, maar ook dit verliep niet zoals je zou verwachten. Pap en mam hebben zo goed kennis kunnen maken met Suriname, hier gaat namelijk niets zoals je verwacht of afspreekt. Ik ben daar ondertussen al goed aan gewend, maar pap en mam hadden er wel wat moeite mee.
De trip maandag ging naar Matapica, ik werd gebeld door de gids dat alles geregeld was, maar meteen daarna kreeg ik een mail van de organisatie dat het niet door kon gaan. Na wat heen en weer gebel en gemail zijn we, 1,5 uur later dan oorspronkelijk afgesproken, toch opgehaald om naar Matapica te gaan. Eerst hebben we de Suriname rivier overgestoken en daarna met een bootje door het moeras. Dit was een geweldige tocht, mooie natuur, veel vogels en echt een belevenis. We hebben ook 1 keer het bootje over een dam moeten trekken. Bij Matapica aangekomen hebben mama en ik wat liggen zonnen op het strand en na het eten gingen we opzoek naar zeeschildpadden. Na een flinke wandeling zonder een schildpad gezien te hebben wilde de gids wachten tot het vloed werd. Na wat doorgevraagd te hebben bleek dat we dan 6 uur in het donker, in de kou, op het strand moesten wachten. Dat zagen we niet zitten en dus zijn we terug gelopen, mochten we slapen en zouden we om half 3 in de ochtend gewekt worden om alsnog schildpadden te gaan zoeken. Er was nog een stel mee, maar die wilde in de nacht niet meer mee naar schildpadden dus gingen alleen pap, mam en ik mee. Na weer een flinke wandeling, nu beter voorbereid op de kou en de enorme walm muggen, hebben we 2 schildpadden eieren zien leggen. Pap en mam vonden het erg indrukwekkend om daar zo boven op te staan. Weer terug naar de hangmat was weer een barre tocht en de muggen hielden ons flink gezelschap wat we de volgende ochtend merkte met een resultaat van zo’n 200 muggenbulten over ons hele lijf.
De volgende dag zouden we nog dolfijnen spotten, maar deze lieten zich niet zien. Wel lekker om even een fijn stukje te varen en hierna weer terug naar huis om daar de rest van de dag flink bij te slapen, zodat ik weer fit was voor mijn eerste salsadans les, wat super leuk was.
Woensdag zijn pap en mam eerst gaan winkelen in de shoppingmall en daarna hadden we een afspraak op mijn werk om daar ook eens even te kijken en vervolgens nog met Jaap en Rita, mijn contactpersonen, om daar kennis mee te maken en bij het internaat van Rita te kijken. ’s Avonds zijn we uit eten gaan om de tijd met zijn 3e af te sluiten.
Donderdag was alweer de laatste dag. Mam en ik zijn eerst naar de shoppingmall geweest, omdat ikzelf daar ook nog nooit geweest was. Na terugkomst van het shoppen was het tijd voor het afscheid. Het waren 10 dagen vol avontuur voor pap en mam. Ze vonden het wel erg leuk om te zien waar ik nou ben en wat me bezig houd en om te zien dat ik het zo naar mijn zin heb en ik vond het ook leuk om te laten zien hoe ik het hier stel.

Foto's uploaden wil niet zo lukken.
Ik heb wel weer een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=HIQeC9qoEy4

  • 12 Maart 2016 - 23:25

    Janet:

    Dat is voor je ouders een echt avonturen geweest als ik het zo lees. Superspannend. Ik moet toch ook maar eens in een hangmat gaan slapen maar die muggen hoef ik niet meer! Veel plezier nog daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

meike

Actief sinds 26 Sept. 2010
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 13034

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 18 Juni 2016

Suriname

20 September 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis West-Australië

11 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

rondreis Maleisië

25 September 2011 - 10 Oktober 2011

rondreis Bali en Lombok

14 Oktober 2010 - 03 November 2010

Rondreis Costa Rica en Panama

Landen bezocht: