werk in het ziekenhuis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van meike vingerhoets - WaarBenJij.nu werk in het ziekenhuis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van meike vingerhoets - WaarBenJij.nu

werk in het ziekenhuis

Blijf op de hoogte en volg meike

29 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels ben ik alweer bijna 3 weken aan het werk in het ziekenhuis. Ik zit hier op de moeder en kind afdeling waar ik resultaten verwerk van de gehoorscreening bij pasgeborene. Ik werk hier 4 dagen in de week van 9 tot ik klaar ben, maar uiterlijk 12 uur. Elke ochtend ga ik eerst naar de verloskamers om de gegevens te noteren van de net bevallen vrouwen. Er wordt hier niets digitaal bijgehouden dus ik kan alles over zitten schrijven uit het grote boek, waar alles van de bevallen vrouwen in genoteerd wordt. Ik kom erg veel jonge vrouwen tegen (mijn leeftijd of jonger) die tussen de 2 en 5 kinderen hebben.
Als ik alles heb genoteerd moet ik telefoonnummers gaan halen van de vrouwen. Van de meeste vrouwen hebben ze deze nummers wel in een boek geschreven op kantoor, maar van de vrouw die echt net bevallen zijn moet ik ze zelf aan de vrouwen gaan vragen die op de kraamafdeling liggen.
Als ik op kantoor de nummers ga halen wordt ik bijna elke dag wel uitgelachen om mijn uitspraak van de namen. Het zijn nogal lastige namen voor mij vaak :)
Als ik alle gegevens heb kan ik terug naar het moeder en kind centrum waar ik mijn eigen plekje aan de balie heb met uitzicht op alle schattige babietjes. Mijn eierstokken gaan er bijna van rammelen :P
Bij het moeder en kind centrum komen ouders op controle met hun kindje of voor een vaccinatie ed. Eigenlijk een beetje een consultatie bureau Hier wordt ook de gehoorscreening gedaan en de resultaten van deze tests krijg ik en voer ik in op de computer. Is de uitslag goed dan hoeft er verder niets te gebeuren. Is het niet goed dan wordt de test indien nodig nog 2 keer herhaald, is het dan nog niet goed dan moet het kindje naar de KNO arts.
Ik voer de uitslagen van de tests in en noteer de nieuwe afspraak als dat nodig is. Nu komt het hier nogal eens voor dat mensen niet op hun afspraak komen opdagen en dan moet ik ze na bellen en vragen om alsnog langs te komen. Hier zag ik in het begin erg tegenop, omdat ik Surinamers vaak niet goed versta aan de telefoon en zij mij ook niet, maar het viel me reuze mee. De helft neemt vaak al niet op en die wel opnamen kon ik goed verstaan en zag ik later ook aan de balie verschijnen om de test opnieuw te doen.
Ik vind het best leuk werk en ik word er ook steeds sneller in. Ik ben dan ook een stuk sneller dan degene die dit werk oorspronkelijk doet. Ze vond het maar niets dat ik afgelopen week afwezig was vanwege feestdagen en excursies, want dan zou ik heel ver achter lopen en veel werk hebben om het bij te werken. Vandaag moest ik alles bijwerken en binnen 2 uur was ik weer helemaal bij.
Normaal gesproken moet ik na mijn werk in het ziekenhuis 's middags naar de Kennedy stichting, maar die hebben nu 3 weken vakantie vanwege Phagwa wat vorige week woensdag was en de paasvakantie. 11 april beginnen ze weer.
Phagwa was super leuk. Dit is een Hindoestaans nieuwjaarsfeest waarop iedereen elkaar onder gooit met gekleurd poeder. We zijn eerst naar de Palmentuin geweest waar het vooral poeder gooien was en hierna naar het Onafhankelijkheidsplein waar een groot feest was met verschillende dj's. Tot in de late uurtjes hebben we gefeest.

Gisteren ben ik ook terug gekomen van een 4 daagse trip naar Apiapaati. Met Josfien, Frederike, Thomas, Rita en haar zoon Tarik en nog een aantal Surinamers zijn we meegegaan. Eerst 3 uur in de bus en daarna 5 uur op de boot. En elke boottocht die we maakte deze trip leek wel of we aan het raften waren. De rotsen ontwijkend en door de stroomversnellingen hebben we af en toe flink zitten gillen met zijn alle, maar Free en ik hebben ook steeds gezorgd voor wat mooie muziek met ons prachtige gezang We hebben heeeeel veel regen gehad helaas, maar toch heb ik er erg van genoten. Mooie plekken gezien, de Ananasberg beklommen, wandelingen gemaakt, gezwommen en gegleden bij een erg mooie waterval, gegild vanwege een kikker en kakkerlak in ons bed en verliefd geworden op Boedoe, een 8 maanden oude baby die erg op een Michelin popke leek met haar dikke benen, maar wat was ze schattig.
Kortom, ik heb nog steeds geen zin om naar huis te gaan:)

Ik heb weer een paar foto's toe kunnen voegen aan het fotoalbum
https://picasaweb.google.com/117367436122063885554/Suriname2016?authkey=Gv1sRgCLWRt6nklOr1mgE

  • 29 Maart 2016 - 20:05

    Tini:

    Tjonge, wat n mooie foto's weer. De natuur is toch echt wel mooi daar.
    En fijn dat je tijdens de paasvakantie in het ziekenhuis kunt werken.
    Geniet nog van je tijd daar.
    Liefs Mama en papa

  • 29 Maart 2016 - 20:15

    Desiree:

    Mooie foto's weer en leuk om in het ziekenhuis te werken. Je vermaakt je goed. Fijn om te horen.

    Gr. Desiree

  • 29 Maart 2016 - 20:41

    Romy:

    Tof om te lezen Meik! Geniet er van!
    Gr Romy

  • 30 Maart 2016 - 17:25

    Anneke Van Goor:

    Hoi Meike, goed te lezen dat je het nog steeds naar je zin hebt. Nergens ter wereld hebben ze zo'n hoog werktempo als in Nederland. Het klinkt allemaal erg 20e eeuws (niks digitaal en zo.....). Nou ja, 20 jaar geleden werkte ik óók nog met groene kaarten bij de huisarts. Moet er nou niet meer aan denken! Véél plezier nog daar!!!

  • 19 April 2016 - 20:07

    John Janssens:

    Hoi Meike,
    Nieuwe bikini zag ik, deze hadden we in het Reeshof zwembad nog niet gezien.
    Het ziet er uit dat je het erg naar je zin hebt.
    Groetjes en veel plezier,
    John Janssens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

meike

Actief sinds 26 Sept. 2010
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 13043

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 18 Juni 2016

Suriname

20 September 2014 - 17 Oktober 2014

rondreis West-Australië

11 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

rondreis Maleisië

25 September 2011 - 10 Oktober 2011

rondreis Bali en Lombok

14 Oktober 2010 - 03 November 2010

Rondreis Costa Rica en Panama

Landen bezocht: